Valokuvaus 1
KAMERA
Tällä hetkellä on käytössä
sekä perinteisiä, filmi, että digikameroita. Itse kameratekniikassa ei ole
muuta eroa kuin se että digikamerassa ei käytetä filmiä, vaan kuva muodostetaan
valoherkän kennon avulla. Lisäksi digikameroissa on erilaisia toimintoja
liittyen kuvantallentamiseen ja jälkikäsittelyyn.
KAMERATYYPIT
KOMPAKTIKAMERAT eli
pokkarikamerat:
Kameran kaikki toiminnot ovat sähköisiä ja niissä on
kiinteä objektiivi jota ei voi vaihtaa. Ennen kamerat olivat lähes
täysautomaattisia jolloin kuvaaja ei pystynyt säätämään kameraa, mutta nykyään
säätö mahdollisuudet ovat varsin laajat, mikä parantaa kuvien laatua.
-
Automaattisia helppokäyttöisiä perhekameroita
-
Saatavana myös erilaisilla zoom objektiiveilla
-
Parhaimmat vastaavat laadultaan järjestelmäkameroita
JÄRJESTELMÄKAMERAT
-
Monipuolisia kamera järjestelmiä
-
vaihdettavat objektiivit
-
erilliset salamat
-
lähikuvausvälineet
-
yms.
Kamerat ovat:
1. Täysautomaattisia,
-
kaikki toiminnot tarkennusta ja filminsiirtoa myöten tapahtuvat
automaattisesti. kameroissa on erilaisia
automaattisia valotusvaihtoehtoja, lisäksi niissä on myös manuaalinen ns. käsisäätö
mahdollisuus
Valotustoiminnat:
P - program =
sekä valotusaika että himmentimen aukko valitaan automaattisesti
Av = aukkoarvo valitaan
käsisäätöisesti ja kameran automatiikka valitsee valotusajan
Tv = Aika valitaan käsisäätöisesti,
aukkoarvo valitaan automaattisesti M Molemmat valitaan käsin
valotusmittarin ohjeen mukaan
(Olympuksessa
esivalinta merkinnät ovat A ja S)
2. Vanhemmissa
filmikameroissa on joko:
- Pelkkä
valotusautomatiikka, eri vaihtoehdot
- tarkennus ja
filminsiirto mekaanisia
-Puoliautomaattinen valotus,
- aukko tai aika valitaan
automaattisesti
- Käsisäätöinen
- kaikki säädöt asetetaan
käsin valotusmittarin antaman ohjeen
mukaan
3. Ammattikäyttöön tarkoitetut
kamerat
-
ovat kooltaan suurempia ja kömpelömpiä käyttää.
- Kameran malli ei ole niinkään ratkaiseva
valokuvauksessa. kallis ja hieno kamera on tarpeeton, jos et
osaa sitä
käyttää.
- Helppokäyttöinen kamera pelastaa nopeudellaan
sen mitä ominaisuuksissa häviää.
- Opettele tuntemaan kamerasi mahdollisuudet.
kamera ei itsekseen ota yhtään kuvaa!
4. Kameran voi tehdä myös itse
vaikka pahvilaatikosta => neulanreikäkamera
KUVAAMINEN
Valotus ja valon mittaaminen
Kameran
sisällä on valotusmittari, joka antaa sinulle tiedon kohteesta heijastuvan
valon määrästä. Valotusmittari ilmoittaa tiedon esim. viisarilla, valoilla tai
suljinaika/aukko yhdistelmällä. Mekaanisissa kameroissa joudut itse
asettelemaan oikean suljinajan ja aukon valotusmittarin mukaan.
Automaatti-kameroissa niiden mikroprosessori muuttaa mittaustuloksen valmiiksi
aukko/aika yhdistelmäksi.
Kuvaajan
on kuitenkin huomioitava tilanteesta riippuen valotusajan pituus joka näkyy
etsimessä.
Tarkentaminen
Jotta
saataisiin terävä valokuva, on tarkennus suoritettava huolellisesti.
Käsisäätöisissä kameroissa on etäisyysmittari, automaattikameroissa myös
tarkennus toimii sähköisesti.
Laukaisu
Painettaessa
laukaisinta aukeaa kameran suljin ja kuva piirtyy kennolle tai filmille.
Automaatti kamerat siirtävät filmiä välittömästi laukaisun jälkeen ja
virittävät sulkimen uudelleen. Digikameroissa tieto kennolta tallentuu
muistikortille ja kamera on miltei heti valmis käytettäväksi uudelleen.
Paristojen tarkistaminen
Tuoreet
paristot takaavat kameran ja valotusmittarin toiminnot. Vanhat paristot
saattavat toimia sisällä lämpimässä mutta ulkona kuvattaessa niiden jännite
laskee hetkessä.
Mekaaniset
kamerat toimivat, vaikka paristoissa ei olisikaan virtaa. Vain valotusmittari
ei toimi ja kuvaajan on arvioitava valon määrä ja valotus. Uusia paristoja
ostettaessa tarkista päivämäärä. Digikameroissa on yleensä käytössä ladattava
akku. Akun varaustilan voit tarkastaa kameran näytöstä. Muista ladata tyhjä
akku!
-
Kuvattaessa kameran perustoiminnot täytyy olla aina hallinnassa.
-
Harjoittele kameran käyttöä riittävästi, jotta voit keskittää henkiset
voimavarasi kuvan sisältöön
VALOTUKSEN MÄÄRITTELEMINEN
Kameran monipuolisuus lisää niin teknisiä kuin
ilmaisullisia mahdollisuuksia. Periaatteessa ei ole olemassa sellaisia
olosuhteita, missä valokuvia ei voitaisi ottaa - " valo riittää
aina".
Käytännössä rajoituksia tulee sellaisissa tapauksissa,
kun halutaan kuvata vallitsevassa valossa liikkuvia kohteita, tai kuvaat
käsivaralta.
Oikea valotus määritellään VALOTUSAJALLA JA HIMMENTIMEN AUKOLLA.
Filmi tai kenno vaatii herkkyydestä riippuen tietyn
määrän valoa valottuakseen oikein. Silti valokuvaaja voi valita erilaisia AIKA
/ AUKKO YHDISTELMIÄ, jotka kaikki päästävät saman määrän valoa kennolle tai
filmille. Valinnat vaikuttavat merkittävästi lopputulokseen.
VALOTUSMITTARI
Monipuolisesta kamerasta löytyy valotusmittari, joka mittaa kohteesta heijastunutta valoa.
Mittari huomioi hyvinkin pienet valomäärän muutokset. Kuvaajan on aina
mitattava nämä valon vaihtelut, vaikka käytössä olisikin automaattikamera.
AUTOMAATTINEN VALONMITTAUS
Valonmittaus voi olla joka täysin - tai
puoliautomaattinen
Täysautomaatti valitsee automaattisesti sekä
suljinajan että himmentimen aukon. Useimmissa tapauksissa tällainen tekniikka
tuottaa oikein valotettuja ruutuja. Kuvaajan on kuitenkin tiedettävä miten
valitut arvot vaikuttavat lopputulokseen, kuvan terävyyteen ja terävyysalueeseen.
Puoliautomaattinen valonmittaus valitsee
automaattisesti joko aukon tai suljinajan.
Kuvaaja valitsee aukon ja kameran valotusautomatiikka
valitsee tilanteeseen sopivan suljinajan. Kuvaaja voi näin valita haluamansa
aukkoarvon. (tai päinvastoin)
Automaattikameran
valotusmittari näyttää valitsemansa valotusajan ja aukkoarvon esim 125 , 8
Kuvaaja voi säätää valotusvaihtoehtoja haluamaansa
suuntaan.
KÄSISÄÄTÖINEN VALONMITTAUS
Kehittyneissä kameroissa valotusautomatiikan lisäksi
on myös käsikäyttö mahdollisuus. Tämä monipuolistaa huomattavasti kameran
käyttöominaisuuksia etenkin hankalissa valaistus/valotus olosuhteissa
Kuvaaja valitsee valotusajan ja aukkoarvon mittarin
antaman ohjeen mukaan
Käsikäyttöisissä kameroissa valotusmittari on joko
viisari - tai valonäytöllä.
VALLITSEVA VALO
Valoon määrä vaihtelee suuresti aurinkoisesta
päivästä katulampun valaisemaan iltahämärään, hyvin valaistuista
sisätiloista savuisiin kuppiloihin.
Näiden äärimmäisyyksien ja sekä niiden välisten
vaihtoehtojen kuvaamiseen tarvitaan joustava kuvausvälineistö.
Mittari reagoi valomäärän, suljinajan ja aukon
vaihteluun ja tietyssä asennossa yhdistelmä on sellainen että filmi tai kenno
valottuu oikein.
VALOTUKSEEN
VAIKUTTAA NELJÄ TEKIJÄÄ:
1.
VALO JA VALAISTUS, -
2.
FILMIN/KENNON
HERKKYYS
3.
VALOTUSAIKA
4.
HIMMENTIMEN AUKON SUURUUS
VALOTUSAIKA - SULJIN
Valotusaika on aika, jonka suljin on auki.
Mitä kauemmin suljin on auki, sitä enemmän valoa pääsee filmille tai kennolle.
Valotusajat
ovat yleensä hyvin lyhyitä. 1/30 - 1/1000 s.
Valotusajat: 4000 , 2000, 1000, 500, 250, 125,
60, 30, 15, 8, 4, 2, 1, 2, 4, 8 B
Uusissa kameroissa näkyvät
valotusajat puolen aukon välein!
Jokainen aika on suunnilleen puolikas tai kaksinkertainen
viereiseen aikaan verrattuna.
Suljin päästää filmille tai kennolle ajalla 1/125 s
puolet siitä valomäärästä, jonka se päästää ajalla 1/60 s mutta kaksi kertaa
niin paljon kuin ajalla 1/250 s.
SULJINAJAT VAIKUTTAVAT
KUVAN SISÄLTÖÖN :
PITKÄT SULJINAJAT: 1/30 s - 1 h
Pitkiä
suljinaikoja käytetään heikossa valossa kuvattaessa jalustalta. Pitkillä
suljinajoilla ei voi kuvata liikkuvia kohteita eikä käsivaralta koska kuvasta
tulee epäterävä.
Liikettä
voidaan korostaa pitkällä suljin ajalla. = Hallittu epäterävyys
LYHYET
SULJINAJAT 1/60 - 1/4000
Lyhyillä
suljinajoilla kuvataan useimmiten liikkuvia kohteita käsivaralta.
Nopeat
ajat pysäyttävät nopeankin liikkeen eikä kuvassa näy epäterävyyttä.
AUKKO - HIMMENNIN
Aukko säätää filmille tai
kennolle pääsevän valon määrää.
Aukkoarvoa
merkitään f-kirjaimella.
Mitä
isompi luku sen pienempi aukko, eli sitä vähemmän valoa pääsee objektiivin
läpi.
Himmennin
arvo on suhdeluku, joka on merkitty objektiiviin seuraavalla tavalla:1 , 1,4 ,
2 , 2,8
, 4 ,
5,6 , 8
, 11 ,
16 , 22
, 32 ,
45..........
Huom!
Uusissa kameroissa näkyvät
aukkoarvot puolen aukon tai jopa 1/3 osa aukon välein välein!
Lähtökohta
kuvaamiseen:
Käsivaralta
kuvattaessa valotusajan pitää olla vähintään 1/60 s tai nopeampi !
TERÄVYYSALUE
Pieni aukko päästää vähän valoa lävitseen, mutta sillä
on se etu että kuvan terävyysalue kasvaa mitä pienempi aukko on valittu.
Suurella aukolla terävyysalue on lyhyt.
Molemmilla voidaan vaikuttaa kuvan sisältöön tietyissä
rajoissa. Jos halutaan lyhyt terävyysalue, valitaan iso aukko ja päinvastoin.
Valitettavasti optiset lainalaisuudet vaikuttavat siihen että kuvaaja ei voi
mielensä mukaan valita mikä kohteesta on terävä ja mikä ei, koska
terävyysalueeseen vaikuttaa myös objektiivin valinta ja kuvausetäisyys.
Näistä haittapuolista huolimatta terävyysalueen
hallinta on kuvailmaisun tukijalka.
KENNON
JA FILMIN OMINAISUUDET:
HERKKYYS:
esim. 400 o ISO
Filmin nopeus, sen herkkyys valolle, ratkaisee sen,
mihin tarkoitukseen filmi sopii. Herkkyyden ilmaisee filmipakkauksessa oleva
herkkyyslukema, ISO o.
Kameran valotusmittariin asetetaan filmiherkkyys ja
sillä on suuri merkitys siihen millä suljinajoilla ja aukoilla saavutetaan
oikea valotus.
Uudet automaattikamerat osaavat lukea
filmiherkkyyden filmikasetin kyljestä. (DX koodi)
Filmin herkkyys vaikuttaa myös filmin muihin
ominaisuuksiin - rakeisuuteen, kontrastiin, ja erotuskykyyn. Muutenhan olisi
viisasta käyttää aina mahdollisimman herkkää filmiä.
Digikameran
kenno toimii hyvin samatta tavalla. Mitä suurempi herkkyys sen heikompi kuvan
laatu. Kuva vain ei ole rakeinen siinä on ns. kohinaa.
Herkkyyden perusteella filmit jaetaan seuraavasti:
HITAAT FILMIT 25
- 80 o ISO KESKIHERKÄT FILMIT 80 - 200 o ISO
HERKÄT FILMIT 200
- 400 o ISO ERIKOISHERKÄT
FILMIT 800 - 3200 o ISO
Digikamerassa herkkyys valitaan samalla
periaatteella, sen ehdoton etu on että jokainen ruutu voidaan valottaa eri
herkkyydellä.
Digikameran
kennon valotusvara vastaa diafilmiä. Se ei kestä ylivalotusta.
DIGIKAMERAN KENNO
Digitaalikameran sydän kätkeytyy himmenninaukon
taakse. CCD-kenno (Charge-Coupled-Device) on valoherkkä puolijohde-elementti,
joka muodostuu useista piidiodeista. Kun valo saavuttaa tämän CCD-kennon, se
lataa jokaisen pikselin erikseen. Nämä lataukset luetaan sähköisinä
impulsseina. Analogis-digitaalinen muuntoprosessi muuntaa jokaisen kuvapisteen
analogiset impulssit digitaalisiksi valoarvoiksi.
Kennon herkkyyttä voidaan muuttaa kuten
filmiherkkyyttä. Ero on siinä, että jokainen kuva voidaan kuvata eri
herkkyydellä. Kennon herkkyyden muutos vaikuttaa lopputulokseen hyvin samalla
tavalla kuin filmiherkkyyden muutos.
Kennolle voidaan kuvata joko väri tai mv kuvia tai
valinta voidaan tehdä kuvankäsittelyohjelmassa.
Digikuvan laatuun vaikuttaa kennon koko (pikselimäärä)
Lisäksi kuvan tiedostokoon pakkausmenetelmät vaikuttavat lopullisen kuvan
laatuun.
Muistettavaa tässä on: suurta
kuvatiedosta voi jälkeen päin pienentää, mutta pientä ei voi suurentaa.
Digikuvat voidaan tulostaa joko printtereillä tai
perinteiselle valokuvauspaperille.
Digikuvaajan muistilista
Tarkista aina ennen kuvaamista ainakin seuraavat seikat:
Onko akussa virtaa?
Onko muistikortilla tilaa?
Onko kuvakoko oikea?
Onko ISO -luku oikea?
Onko valotus oikea?
Onko valkotasapaino oikea?
Onko kuvausohjelma oikea?
Onko tarkennusmuoto oikea?
Onko objektiivi tarkoitukseen sopiva?
Tämä voi kuulostaa hankalalta ja monimutkaiselta, mutta muodostuttuaan
rutiiniksi on helppoa ja säästää monilta murheilta jälkeen päin.
Kuvausharjoituksia
•
Ensinnä tutustu omaan
kameraasi ja siitä löytyviin ominaisuuksiin. Käytä apuna ohjekirjaa ja nettiä.
•
Kuvaa
kohde niin, että käytät mahdollisimman pientä syvyysterävyyttä. Käytä isoa aukkoa esim. 4 tai 5,6 ja tarkkaile
taustan epäterävyyttä. Helpoiten saat sen toteutettua, kun kohteen ja taustan
välillä on jonkin veran matkaa ja kohde on lähellä kameraa.
•
Kuvaa
kohde niin, että käytät mahdollisimman suurta syvyysterävyyttä. Muuten kuten edellisessä, mutta käytä pientä
aukkoa esim. 16 tai 22.
•
Kuvaa
kuva, jossa on liikkeen tuntu mukana. Käytä
pitkää valotusaikaa esim. 1/8s ja tue kamera tarvittaessa esim. jalustalle tai
penkille tms.
•
Kuvaa
kuva, jossa liike on selvästi pysähtynyt. Käytä
lyhyttä valotusaikaa esim. 1/125s.
Seuraavaksi
kerraksi
•
Ota kuvaamasi kuvat mukaan
esim. muistitikulla tai levyllä.
•
Katsomme kuvia yhdessä ja
saat palautetta onnistumisestasi.
•
Kameran käyttäjänä ja
kuvaajana kehittyy nopeimmin näyttämällä kuvia toisille ja saamalla palautetta.
•
Ota mieltäsi askarruttavat
asiat ja kysymykset puheeksi niin mietimme yhdessä niitä.
Käytä tehtävissä
luovuuttasi ja mielikuvitustasi. Tarkkaile valotusta ja kameran asetuksia.
Muista säätää myös ISO -lukua (kasvattamalla voit lyhentää valotusaikaa tai
pienentää aukkoa ja toisin päin). Kuvauksen jälkeen pura kuvat opetetulla
tavalla kansioosi. Ja jos kuvaat yhdessä kaverin kanssa jakakaa kuvat niin,
että molemmat saavat omansa kopioimalla.