Täältä löydät materiaaleja liittyen valokuvauskursseihini, tervetuloa. Ethän kopioi kuvia ja tekstejä ilman lupaa. Kiitos!
Kuvakertomuksen
rakentaminen
želementtien järjesteleminen tarinaksi, aihe (motiivi)
žjoukko aiheita muodostaa teeman, kertomuksella voi olla myös juoni ja pointti (merkitys, sanoma)
Kuvakertomuksen lopullinen jäsennys tapahtuu
jälkikäsittelyssä esim. kun kuvat laitetaan
esimerkiksi kirjaan, kansioon tai vaikkapa
powerpointiin nähtäväksi.
Kuvamateriaalin on hyvä olla ilmaisultaan
vaihtelevaa (ellei tavoitteena ole lakooninen
"camera position")
Miten= valokuvan
ilmaisukeinot
(muotoanalyysi)
žkuvapinnan jako: vertikaalit,
žKuvan syvyysvaikutelma: etuala, taka-ala
žKuvakulma: yläviisto, alaviisto
žkuvan rajaus (yleiskuva, lähikuva, reunat)
žterävyys/epäterävyys
žvärit/mustavalkoisuus, värin realismi tai fantasia, väriharmonia/värikontrasti, Klassinen musta-valkea
žvalo (suunta, voimakkuus, valonlähde, salamavalo tai luonnonvalo. Kuvan tummuus/vaaleus
žkertovat yksityiskohdat
KAMERA
Tällä
hetkellä on käytössä sekä perinteisiä, filmi, että digikameroita. Itse
kameratekniikassa ei ole muuta eroa kuin se että digikamerassa ei käytetä
filmiä, vaan kuva muodostetaan valoherkän kennon avulla. Lisäksi digikameroissa
on erilaisia toimintoja liittyen kuvantallentamiseen ja jälkikäsittelyyn.
KAMERATYYPIT
KOMPAKTIKAMERAT eli
pokkarikamerat:
Kameran kaikki toiminnot ovat sähköisiä ja niissä on
kiinteä objektiivi jota ei voi vaihtaa. Ennen kamerat olivat lähes
täysautomaattisia jolloin kuvaaja ei pystynyt säätämään kameraa, mutta nykyään
säätö mahdollisuudet ovat varsin laajat, mikä parantaa kuvien laatua.
- Automaattisia helppokäyttöisiä perhekameroita
- Saatavana myös erilaisilla zoom objektiiveilla
- Parhaimmat vastaavat laadultaan järjestelmäkameroita
JÄRJESTELMÄKAMERAT
- Monipuolisia kamera järjestelmiä
- vaihdettavat objektiivit
- erilliset salamat
- lähikuvausvälineet
- yms.
Kamerat ovat:
1. Täysautomaattisia,
- kaikki toiminnot tarkennusta ja filminsiirtoa myöten
tapahtuvat automaattisesti.
-
kameroissa on erilaisia automaattisia valotusvaihtoehtoja, lisäksi niissä on myös manuaalinen ns. käsisäätö
mahdollisuus
Valotustoiminnat:
P - program = sekä valotusaika että himmentimen aukko valitaan
automaattisesti
Av = aukkoarvo
valitaan käsisäätöisesti ja kameran automatiikka valitsee valotusajan
Tv = Aika valitaan käsisäätöisesti, aukkoarvo valitaan automaattisesti
M Molemmat
valitaan käsin valotusmittarin ohjeen mukaan
(Olympuksessa esivalinta merkinnät ovat A ja S)
2.
Vanhemmissa filmikameroissa on joko:
-.
Pelkkä valotusautomatiikka, eri vaihtoehdot
-
tarkennus ja filminsiirto mekaanisia
-.
Puoliautomaattinen valotus,
-
aukko tai aika valitaan automaattisesti
-.
Käsisäätöinen
-
kaikki säädöt asetetaan käsin valotusmittarin antaman
ohjeen mukaan
3. Ammattikäyttöön
tarkoitetut kamerat
- ovat kooltaan suurempia ja kömpelömpiä käyttää.
- Kameran malli ei ole
niinkään ratkaiseva valokuvauksessa. kallis ja hieno kamera on tarpeeton, jos
et osaa sitä käyttää. - Helppokäyttöinen kamera
pelastaa nopeudellaan sen mitä ominaisuuksissa häviää. - Opettele tuntemaan
kamerasi mahdollisuudet. kamera ei itsekseen ota yhtään kuvaa! |
4. Kameran voi tehdä myös
itse vaikka pahvilaatikosta => neulanreikäkamera
KUVAAMINEN
Valotus ja valon mittaaminen
Kameran sisällä on valotusmittari, joka antaa sinulle
tiedon kohteesta heijastuvan valon määrästä. Valotusmittari ilmoittaa tiedon
esim. viisarilla, valoilla tai suljinaika/aukko yhdistelmällä. Mekaanisissa
kameroissa joudut itse asettelemaan oikean suljinajan ja aukon valotusmittarin
mukaan. Automaatti-kameroissa niiden mikroprosessori muuttaa mittaustuloksen
valmiiksi aukko/aika yhdistelmäksi.
Kuvaajan on kuitenkin huomioitava tilanteesta riippuen
valotusajan pituus joka näkyy etsimessä.
Tarkentaminen
Jotta saataisiin terävä valokuva, on tarkennus
suoritettava huolellisesti. Käsisäätöisissä kameroissa on etäisyysmittari,
automaattikameroissa myös tarkennus toimii sähköisesti.
Laukaisu
Painettaessa laukaisinta aukeaa kameran suljin ja kuva
piirtyy kennolle tai filmille. Automaatti kamerat siirtävät filmiä välittömästi
laukaisun jälkeen ja virittävät sulkimen uudelleen. Digikameroissa tieto
kennolta tallentuu muistikortille ja kamera on miltei heti valmis käytettäväksi
uudelleen.
Paristojen tarkistaminen
Tuoreet paristot takaavat kameran ja valotusmittarin
toiminnot. Vanhat paristot saattavat toimia sisällä lämpimässä mutta ulkona
kuvattaessa niiden jännite laskee hetkessä.
Mekaaniset kamerat toimivat, vaikka paristoissa ei
olisikaan virtaa. Vain valotusmittari ei toimi ja kuvaajan on arvioitava valon
määrä ja valotus. Uusia paristoja ostettaessa tarkista päivämäärä.
Digikameroissa on yleensä käytössä ladattava akku. Akun varaustilan voit
tarkastaa kameran näytöstä. Muista ladata tyhjä akku!
-
Kuvattaessa kameran perustoiminnot täytyy olla aina hallinnassa. -
Harjoittele kameran käyttöä riittävästi, jotta voit keskittää henkiset
voimavarasi kuvan sisältöön |
VALOTUKSEN
MÄÄRITTELEMINEN
Kameran monipuolisuus lisää niin teknisiä kuin
ilmaisullisia mahdollisuuksia. Periaatteessa ei ole olemassa sellaisia
olosuhteita, missä valokuvia ei voitaisi ottaa - " valo riittää
aina".
Käytännössä rajoituksia tulee sellaisissa tapauksissa,
kun halutaan kuvata vallitsevassa valossa liikkuvia kohteita, tai kuvaat
käsivaralta.
Oikea valotus määritellään VALOTUSAJALLA JA HIMMENTIMEN AUKOLLA.
Filmi tai kenno vaatii herkkyydestä riippuen tietyn
määrän valoa valottuakseen oikein. Silti valokuvaaja voi valita erilaisia AIKA
/ AUKKO YHDISTELMIÄ, jotka kaikki päästävät saman määrän valoa kennolle tai
filmille. Valinnat vaikuttavat merkittävästi lopputulokseen.
VALOTUSMITTARI
Monipuolisesta kamerasta löytyy valotusmittari, joka mittaa kohteesta heijastunutta valoa.
Mittari huomioi hyvinkin pienet valomäärän muutokset. Kuvaajan on aina
mitattava nämä valon vaihtelut, vaikka käytössä olisikin automaattikamera.
AUTOMAATTINEN VALONMITTAUS
Valonmittaus voi olla joka täysin - tai
puoliautomaattinen
Täysautomaatti valitsee automaattisesti sekä
suljinajan että himmentimen aukon. Useimmissa tapauksissa tällainen tekniikka
tuottaa oikein valotettuja ruutuja. Kuvaajan on kuitenkin tiedettävä miten
valitut arvot vaikuttavat lopputulokseen, kuvan terävyyteen ja terävyysalueeseen.
Puoliautomaattinen valonmittaus valitsee
automaattisesti joko aukon tai suljinajan.
Kuvaaja valitsee aukon ja kameran valotusautomatiikka
valitsee tilanteeseen sopivan suljinajan. Kuvaaja voi näin valita haluamansa
aukkoarvon. (tai päinvastoin)
Automaattikameran
valotusmittari näyttää valitsemansa valotusajan ja aukkoarvon esim 125 , 8
Kuvaaja voi säätää valotusvaihtoehtoja haluamaansa
suuntaan.
KÄSISÄÄTÖINEN VALONMITTAUS
Kehittyneissä kameroissa valotusautomatiikan lisäksi
on myös käsikäyttö mahdollisuus. Tämä monipuolistaa huomattavasti kameran
käyttöominaisuuksia etenkin hankalissa valaistus/valotus olosuhteissa
Kuvaaja valitsee valotusajan ja aukkoarvon mittarin
antaman ohjeen mukaan
Käsikäyttöisissä kameroissa valotusmittari on joko
viisari - tai valonäytöllä.
VALLITSEVA
VALO Valoon määrä vaihtelee suuresti aurinkoisesta
päivästä katulampun valaisemaan iltahämärään, hyvin valaistuista
sisätiloista savuisiin kuppiloihin. Näiden äärimmäisyyksien ja sekä niiden välisten
vaihtoehtojen kuvaamiseen tarvitaan joustava kuvausvälineistö. |
Mittari reagoi valomäärän, suljinajan ja aukon
vaihteluun ja tietyssä asennossa yhdistelmä on sellainen että filmi tai kenno
valottuu oikein.
VALOTUKSEEN
VAIKUTTAA NELJÄ TEKIJÄÄ: 1. VALO
JA VALAISTUS, - 2. FILMIN/KENNON
HERKKYYS 3. VALOTUSAIKA 4. HIMMENTIMEN
AUKON SUURUUS |
VALOTUSAIKA
- SULJIN
Valotusaika on aika, jonka suljin on auki. Mitä kauemmin suljin on auki, sitä enemmän valoa
pääsee filmille tai kennolle.
Valotusajat ovat yleensä hyvin lyhyitä. 1/30 - 1/1000
s.
Valotusajat:
4000 , 2000, 1000, 500, 250, 125, 60, 30, 15, 8, 4, 2, 1, 2, 4, 8 B
Uusissa
kameroissa näkyvät valotusajat puolen aukon välein!
Jokainen aika on suunnilleen puolikas tai kaksinkertainen
viereiseen aikaan verrattuna.
Suljin päästää filmille tai kennolle ajalla 1/125 s
puolet siitä valomäärästä, jonka se päästää ajalla 1/60 s mutta kaksi kertaa
niin paljon kuin ajalla 1/250 s.
SULJINAJAT
VAIKUTTAVAT KUVAN SISÄLTÖÖN :
PITKÄT SULJINAJAT: 1/30 s - 1 h
Pitkiä suljinaikoja käytetään heikossa valossa
kuvattaessa jalustalta. Pitkillä suljinajoilla ei voi kuvata liikkuvia kohteita
eikä käsivaralta koska kuvasta tulee epäterävä.
Liikettä voidaan korostaa pitkällä suljin ajalla. = Hallittu
epäterävyys
LYHYET SULJINAJAT 1/60
- 1/4000
Lyhyillä suljinajoilla kuvataan useimmiten liikkuvia
kohteita käsivaralta.
Nopeat ajat pysäyttävät nopeankin liikkeen eikä
kuvassa näy epäterävyyttä.
AUKKO -
HIMMENNIN
Aukko säätää filmille tai
kennolle pääsevän valon määrää.
Aukkoarvoa merkitään f-kirjaimella.
Mitä isompi luku sen pienempi aukko, eli sitä vähemmän
valoa pääsee objektiivin läpi.
Himmennin arvo on suhdeluku, joka on merkitty
objektiiviin seuraavalla tavalla:
1 , 1,4 , 2
, 2,8 ,
4 , 5,6
, 8 ,
11 , 16
, 22 ,
32 , 45..........
Huom!
Uusissa
kameroissa näkyvät aukkoarvot puolen aukon tai jopa 1/3 osa aukon välein
välein!
Lähtökohta kuvaamiseen: Käsivaralta kuvattaessa valotusajan pitää olla
vähintään 1/60 s tai nopeampi ! |
TERÄVYYSALUE
Pieni aukko päästää vähän valoa lävitseen, mutta sillä
on se etu että kuvan terävyysalue kasvaa mitä pienempi aukko on valittu.
Suurella aukolla terävyysalue on lyhyt.
Molemmilla voidaan vaikuttaa kuvan sisältöön tietyissä
rajoissa. Jos halutaan lyhyt terävyysalue, valitaan iso aukko ja päinvastoin.
Valitettavasti optiset lainalaisuudet vaikuttavat siihen että kuvaaja ei voi
mielensä mukaan valita mikä kohteesta on terävä ja mikä ei, koska
terävyysalueeseen vaikuttaa myös objektiivin valinta ja kuvausetäisyys.
Näistä haittapuolista huolimatta terävyysalueen
hallinta on kuvailmaisun tukijalka.
ESIMERKKI: Kameran valotusmittari
näyttää oikeaksi valotukseksi esim. aukolla 8 , 1/60 s. Jos halutaan
kasvattaa terävyysaluetta, pienetään aukkoa esim f 16. Jotta kennolle pääsevän valonmäärä
pysyisi samana, on valotusaikaa jatkettava 1/15 s. Vastaavasti jos kyseessä
on nopeasti liikkuva kohde, voitaisiin valotusaikaa nopeuttaa aina 1/500
s:n ja aukkoarvo olisi silloin f 2,8. Liike pysähtyy mutta terävyysalue
lyhenee. Näillä valinnoilla kuvaaja vaikuttaa kuvan ilmaisuun. Eli. Yhden pykälän muutos
toisessa muuttujassa aiheuttaa pykälän muutoksen toisessa, vastakkaiseen
suuntaan. |
KENNON JA FILMIN OMINAISUUDET:
HERKKYYS:
esim. 400
o ISO |
Filmin nopeus, sen herkkyys
valolle, ratkaisee sen, mihin tarkoitukseen filmi sopii. Herkkyyden ilmaisee
filmipakkauksessa oleva herkkyyslukema,
ISO o.
Kameran valotusmittariin
asetetaan filmiherkkyys ja sillä on suuri merkitys siihen millä suljinajoilla ja
aukoilla saavutetaan oikea valotus.
Uudet automaattikamerat
osaavat lukea filmiherkkyyden filmikasetin kyljestä. (DX koodi)
Filmin herkkyys vaikuttaa myös
filmin muihin ominaisuuksiin - rakeisuuteen, kontrastiin, ja erotuskykyyn.
Muutenhan olisi viisasta käyttää aina mahdollisimman herkkää filmiä.
Digikameran kenno toimii hyvin samatta tavalla. Mitä
suurempi herkkyys sen heikompi kuvan laatu. Kuva vain ei ole rakeinen siinä on
ns. kohinaa.
Herkkyyden perusteella filmit jaetaan seuraavasti: HITAAT FILMIT 25
- 80 o ISO KESKIHERKÄT FILMIT 80 - 200 o ISO HERKÄT FILMIT 200
- 400 o ISO ERIKOISHERKÄT
FILMIT 800 - 3200 o ISO Digikamerassa herkkyys valitaan samalla
periaatteella, sen ehdoton etu on että jokainen ruutu voidaan valottaa eri
herkkyydellä. |
Digikameran kennon
valotusvara vastaa diafilmiä. Se ei kestä ylivalotusta.
DIGIKAMERAN
KENNO
Digitaalikameran sydän kätkeytyy himmenninaukon
taakse. CCD-kenno (Charge-Coupled-Device) on valoherkkä puolijohde-elementti,
joka muodostuu useista piidiodeista. Kun valo saavuttaa tämän CCD-kennon, se
lataa jokaisen pikselin erikseen. Nämä lataukset luetaan sähköisinä
impulsseina. Analogis-digitaalinen muuntoprosessi muuntaa jokaisen kuvapisteen
analogiset impulssit digitaalisiksi valoarvoiksi.
Kennon herkkyyttä voidaan muuttaa kuten
filmiherkkyyttä. Ero on siinä, että jokainen kuva voidaan kuvata eri
herkkyydellä. Kennon herkkyyden muutos vaikuttaa lopputulokseen hyvin samalla
tavalla kuin filmiherkkyyden muutos.
Kennolle voidaan kuvata joko väri tai mv kuvia tai
valinta voidaan tehdä kuvankäsittelyohjelmassa.
Digikuvan laatuun vaikuttaa kennon koko (pikselimäärä)
Lisäksi kuvan tiedostokoon pakkausmenetelmät vaikuttavat lopullisen kuvan
laatuun. Muistettavaa tässä on: suurta
kuvatiedosta voi jälkeen päin pienentää, mutta pientä ei voi suurentaa.
Digikuvat voidaan tulostaa joko printtereillä tai
perinteiselle valokuvauspaperille.